Загальна інформація про лічильники води
На підставі яких документів необхідно здійснювати повірку лічильників?
Відповідно до п. 1 ст. 17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» № 1314-VII від 05.06.2014 р. засоби вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, підлягають періодичній повірці та повірці після ремонту.
Періодична повірка засобів вимірювальної техніки – повірка, що проводиться протягом періоду експлуатації засобів вимірювальної техніки через встановлений проміжок часу (міжповірочний інтервал).
Міжповірочні інтервали законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки за категоріями встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері метрології та метрологічної діяльності.
Порядок встановлення міжповірочних інтервалів визначається Кабінетом Міністрів України.
Суб’єкти господарювання зобов’язані своєчасно з дотриманням встановлених міжповірочних інтервалів подавати законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, на періодичну повірку.
Як правило, для лічильників води міжповірочний інтервал встановлено терміном до 4 років.
У паспорті на новий законодавчо регульований засіб вимірювальної техніки (лічильник) вказано дату проведення повірки (дата виготовлення) та зазначено міжповірочний інтервал.
На лічильники, які вже проходили повірку, виписується Свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки і вказується дата, до якої це Свідоцтво діє.
Згідно з п. 1. ст. 17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» засоби вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, підлягають періодичній повірці та повірці після ремонту.
Відповідно до Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» повірка засобів вимірювальної техніки – сукупність операцій, що включає перевірку та маркування та/або видачу документа про повірку засобу вимірювальної техніки, які встановлюють і підтверджують, що зазначений засіб відповідає встановленим вимогам;
Відповідно до п.4. Статті 9 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування і монтаж) вузлів обліку, що забезпечують індивідуальний облік споживання теплової енергії та води в квартирах (приміщеннях) будинку, здійснюються за рахунок власників таких вузлів обліку, якщо інше не встановлено договором, а у разі укладення співвласниками багатоквартирного будинку індивідуальних договорів про надання відповідної комунальної послуги періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування і монтаж) таких вузлів обліку забезпечуються виконавцем комунальної послуги за рахунок плати за абонентське обслуговування, встановленої відповідно до Закону України “Про житлово-комунальні послуги”.
Порядок подання таких засобів на періодичну повірку, обслуговування та ремонт, а також порядок оплати за періодичну повірку, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Міжповірочний інтервал лічильників холодної води
Всі засоби обліку води повинні своєчасно, з урахуванням установлених міжповірочних інтервалів (тобто певного інтервалу часу між двома послідовними періодичними повірками), проходити повірку відповідно до Покажчика засобів вимірювання техніки, типи яких занесені до Державного реєстру засобів вимірювальної техніки України.
В залежності від типу засобу обліку води (передбачений паспортом засобу обліку) встановлюється міжповірочний строк в 3 або в 4 роки від дати останньої повірки, але, як показує практика, не більше трьох разів. Гарантований виробником термін експлуатації приладу становить від 10 до 12 років.
Яка ймовірність проходження повірки лічильника, якщо він експлуатується понад 10 років?
У цьому випадку існує велика ймовірність, що державну повірку він може не пройти. Адже виробники приладів обліку гарантують граничний строк експлуатації лічильників 10-12 років.
Чи можна провести позачергову повірку приладів обліку води за бажанням споживача?
У разі виникнення сумнівів щодо правильності показань квартирних засобів споживач в установленому порядку може проводити їх позачергову повірку за власні кошти, про що інформує виконавця (відповідно до п. 16 постанови Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року № 630).
Що робити, якщо лічильник почав «пітніти» чи протікає?
Це сигнал до того, що з приладом не все гаразд і його необхідно замінити. Якщо це не зробити своєчасно наслідком може бути затоплення власної квартири та нижніх поверхів.
Що важливо знати споживачу перед купівлею лічильника?
Засоби вимірювальної техніки, призначені для серійного виробництва в Україні або для ввезення на територію України партіями, підлягають державним приймальним та контрольним випробуванням з метою затвердження типів цих засобів або контролю їх відповідності затвердженим типам і обов’язковим вимогам нормативних документів з метрології.
Затверджені типи засобів вимірювальної техніки заносяться до Державного реєстру засобів вимірювальної техніки України.
Отже, купуючи лічильник, а це легко можна зробити в спеціалізованому магазині, необхідно пам’ятати наступне:
- Обов’язкова наявність технічного паспорту приладу обліку. У паспорті має бути вказані тип приладу, діаметр приладу, заводський номер, дата продажу, дата повірки лічильника.
- Обов’язково необхідно перевірити комплектацію приладу обліку відповідно до технічного паспорту.
Продавати засоби вимірювальної техніки, термін повірки яких перевищив половину міжповірочного інтервалу, в Україні заборонено. Також не рекомендуємо купувати лічильники «з рук».
Як правильно зняти показники лічильника?
Для цього потрібно записати цифри до коми чорного кольору, які показують кількість води, яку ви використали, в кубічних метрах (м³). Залежно від типу лічильника, відліковий механізм може мати чотири або п’ять цифр до коми. Не звертайте уваги на червоні цифри – це літри, для зняття показів вони не потрібні адже, як зазначалося, розрахунок ведеться за спожиті кубометри води.
Встановлення і повірка лічильників у багатоквартирних будинках
За чий рахунок встановлюються квартирні лічильники води?
У пункті 9 постанови Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року № 630 вказано: у квартирі (будинку садибного типу) роботи з встановлення приладів обліку води проводяться спеціалізованою організацією, виконавцем, виробником чи постачальником за рахунок коштів споживача.
За чий рахунок здійснюється періодична повірка квартирних приладів обліку води?
Відповідно до п. 4. ч. 4 ст. 17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» періодична повірка засобів вимірювальної техніки (результати вимірювань яких використовуються для здійснення комерційних розрахунків за спожиті теплову енергію і воду) проводиться за рахунок внесків за обслуговування вузлів комерційного обліку, встановлених відповідно до Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання».
Відповідно до Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) виконала перерахунок вартості тарифів та вилучила з них витрати, пов’язані з обслуговуванням та повіркою загальнобудинкових та індивідуальних засобів обліку. Після набрання чинності постанов НКРЕКП зі структури тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення; послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) виведено витрати, пов’язані з обслуговуванням та повіркою засобів обліку холодної води.
Відповідно до п. 9 Постанови Кабінету Міністрів України» від 21.07.2005 №630 «Про затвердження Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення» у квартирі (будинку садибного типу) роботи з установлення засобів обліку води і теплової енергії (далі – квартирні засоби обліку) проводяться спеціалізованою організацією, виконавцем, виробником чи постачальником за рахунок коштів споживача.